Sau fou un dels grups catalans de més èxit dels anys 90. Sau va ser, també, un dels pioners del rock català. El llegat que Sau ens ha deixat són deu discos d’estudi i un munt de cançons que tota una generació no oblidarà mai. El Boig per tu de Sau és la cançó més radiada de la història del nostre país.

Els inicis
Sau, com altres grups de música, és un producte de la casualitat. L’atzar va fer que Pep Sala i Carles Sabater es coneguessin en una escola de música del carrer de la Fusina, de Vic. Era el maig de 1986 i el motiu d’aquesta coincidència era el rodatge d’un capítol pilot per a una sèrie destinada a TV3, basada en la vida cultural a les comarques catalanes.
Pep Sala regia, juntament amb Jaume Bogunyà, l’Aula d’Estudis Musicals de Vic, i Carles Sabater era un dels presentadors del programa. Ell havia d’entrevistar en Pep. L’entrevista es va produir amb encert i la química personal es va encendre entre els dos protagonistes, que aquell vespre van quedar per continuar parlant sobre els seus gustos musicals. Van acabar en algun bar vigatà a altes hores de la matinada. En el decurs d’aquell dia –o, millor dit, d’aquella nit–, en Carles va comentar a en Pep que cantava com a amateur.


Primeres trobades
Al mes de juny les trobades entre ambdós van donar el primer fruit en una actuació conjunta amb la banda de l’AEM, l’escola d’en Pep, que va tenir lloc en un dels concerts que Pep Sala solia muntar perquè els alumnes de l’escola es foguegessin en públic.
Era un vespre de novembre de l’any 1986, a l’Escola d’Arts i Oficis de Vic, on la Sean Magnanimus & The Big Bam Bum Blues va fer el concert en què, per primera vegada, Pep Sala i Carles Sabater compartien escenari. Junts van interpretar el tema Take it to the límit, dels Eagles.
Enmig del públic, en Pep hi tenia un amic especial, en Joan Capdevila. Aquell dia, en Pep li va presentar a en Carles, així que, d’alguna manera, va ser aquell vespre quan es va començar a donar forma als inicis de Sau.

Amistats


Nexes


Les Tallades: La formació de Sau


La castanyada
A la casa de colònies de Les Tallades, a Vilanova de Sau, es va fer el primer concert del grup, encara sense nom. Era el 31 d’octubre de 1987.
Una festa de la Castanyada –pensada per a un parell de dotzenes d’amics– es va convertir en una súper festa, a la qual van assistir més de 200 persones. Aquella actuació va servir per veure com funcionava el grup en directe, tot i que només es van tocar cinc cançons i un bis.
Aquell va ser també el moment de pensar com es dirien com a grup, fet que, fins al moment, no s’havien plantejat. La gent d’Osona sempre es referia al grup com “els de Sau”. Així doncs, van decidir dir-se Sau, sense més.


Primer disc - No puc deixar de fumar
Un dia, en Pep va arribar amb bones notícies de Barcelona. La companyia Audiovisuals de Sarrià –la mateixa que aleshores publicava els discos de Duble Buble– s’avindria a editar el primer disc del grup. A partir d’aquell moment, els assajos es van convertir en quelcom important. Tenien un objectiu: gravar el primer disc com a grup, i a finals d’any es va començar a gestar la construcció de l’àlbum.
Pocs dies abans d’iniciar la gravació, va aparèixer un personatge important en la futura vida del grup: en Gerry Duffy, bateria cantant i amic íntim d'en Pep des de 1983, any en què van coincidir amb el grup escocès Midnite Hour. Aquella visita va donar empenta al grup, que va acceptar en Gerry com un membre més de la família. A partir d'aquell moment, la relació d'en Gerry Duffy amb Sau va ser ininterrompuda i constant.
Així va ser com, el 7 de desembre de 1987, Sau entrava a gravar el seu primer disc als estudis Aurha, d’Esplugues de Llobregat. Exceptuant en Pep i en Ramon Ferrer, aquella va ser la primera vegada que la majoria dels membres del grup entraven en un estudi de gravació, incloent-hi el mateix Carles. El disc es va gravar en només set dies, gravació i mescles de les cançons incloses.
El 29 de gener de 1988, i sota el títol No puc deixar de fumar, sortia al carrer el primer disc de Sau.


Els primers passos de SAU


Per la porta de servei
Continuaven vivint com un grup unit i seguien passant junts els caps de setmana a la caseta de Les Tallades. Era una època fantàstica, en què la diversió i la feina convergien, tot i que l’experiència del primer disc els havia imbuït un sentit de la responsabilitat més gran. Aleshores, es prenien la situació del grup seriosament i intentaven ser més eficients. No podien permetre que els tornessin a robar les il·lusions i volien oferir el millor d’ells mateixos. En aquest sentit, les cançons havien de ser superiors i la concentració era total. Carles Sabater, Pep Sala i Joan Capdevila van marxar un cap de setmana amb la idea d’escriure lletres i es van instal·lar en un càmping d’Andorra amb una tenda de campanya. Aquell cap de setmana va néixer la lletra de Només ho faig per tu, i van acabar-ne d’altres com No he nascut per militar. Qüestió de knack, ja gravada per a l’obra El Knack, seria la primera de la dotzena de cançons que configurarien el segon àlbum de Sau. La gravació del disc no va ser molt diferent de la primera: feta als mateixos estudis que l’anterior amb un dia més de mescles, produït igualment per Pep Sala i a una velocitat de vertigen. Van gravar cançons ben conegudes pel públic, com No he nascut per militar (inspirada i dedicada a en Charlie), Només ho faig per tu, Màgic whisky o Corre, corre’t, corre, entre d’altres. L’inici de les relacions amb la discogràfica Picap i la declaració per part del seu director, Joan Carles Doval, de la intenció de treballar amb el grup van obrir una nova etapa.
Picap va llençar al mercat el segon treball de Sau: Per la porta de servei, títol que reflectia la situació en què es trobava i com se sentia el grup després de trencar amb una discogràfica que no havia cregut en ells, i amb un deute econòmic important. Malgrat tot, tenien el convenciment absolut que assolirien l’èxit, i el títol del disc era clar; entrarien a la gloria, encara que fos per la Porta de servei. El disc Per la porta de servei sortia a la venda el 16 de març de 1988, i se’n van editar dos videoclips: No he nascut per militar, produït i dirigit per Bru & Ross, i Només ho faig per tu, produït pel grup i dirigit per Marcel·lí Parés. D’entrada, hi va haver una promoció, es va anar a les emissores de ràdio i es va invertir en falques publicitàries. L’any 1988, va tenir lloc un moment molt trist per al grup, ja que en Charlie Oliver va haver de deixar-los per anar a fer el servei militar. Dos dies més tard, el 18 de març, en Joan Molina el substituïa i es convertia en el nou bateria de Sau. La promoció per nombroses emissores locals –que en aquella època estaven emergent amb força en el panorama radiofònic nacional– i la constant programació de les cançons de Sau va fer que una audiència jove convertís Sau en un grup d’elit, semblant als altres grups internacionals que hi poguessin sonar paral·lelament. Sau, juntament amb altres grups que cantaven en català, van aconseguir que el fet de posar música d’aquí, generalment mal vist, es convertís en quelcom normal, i que la gent valorés, de mica en mica, les seves cançons. Prova d’això era la primera pregunta que en Pep i en Carles havien de respondre quan visitaven emissores de ràdio: “Per què canteu en català?”, qüestió a la qual solien respondre: “Quan ve el Bruce Springsteen, vostè li pregunta per què canta en anglès?”.


Quina nit, l'èxit i la professionalització
El fet que el grup tingués ja un reguitzell de seguidors, que comencés a ser conegut pel gran públic i que cançons com Només ho faig per tu i No he nascut per militar fossin molt radiades va fer que la discogràfica es mirés amb bons ulls la producció del nou disc de Sau. Tot i les primeres sensacions d’èxit, Pep Sala, Carles Sabater i Joan Capdevila buscaven una altra cosa: volien gravar un disc espectacular amb mitjans i creien que aquell era el moment per fer-ho. Amb aquest convenciment al cap, va néixer l’embrió del tercer disc de Sau, Quina nit. Part dels costos de la gravació es van cobrir amb diners del grup; la resta, gràcies al patrocini de la sala de festes i discoteca Roc 34, que dirigia un bon amic del grup, en Pere Monells. Això els va permetre gravar, durant gairebé un mes, als estudis Aprilia, de Barcelona, i, durant una setmana, als Swanyard Studios, de Londres. Així va ser la gravació del tercer disc de Sau. Per primera vegada, algú acompanyaria en Pep com a productor: en John Marter. L’1 de febrer, Sau deixa la casa de Les Tallades i es trasllada a La Rocassa, a la mateixa comarca d’Osona. El productor John Marter feia un primer viatge a Vic i, poc temps després, tornava acompanyat de l’enginyer de so Stuart Epps. Ambdós van estar vivint a Vic un mes, el temps que va durar la seva intervenció als estudis Aprilia. La manca d’un bateria fix al grup va fer que, al disc, hi participessin quatre: en Charlie Oliver, en Joan Molina, en Gerry Duffy i el gran amic d’en Pep (i també amic del grup) Quim “Benítez” Vilaplana, que havia estat prèviament amb bandes com Los Burros o el Último de la fila. La resta de la banda que va enregistrar el disc va seguir essent l’habitual, amb la col·laboració d’en Gerry Duffy a les veus. El 7 de febrer es traslladaven, juntament amb en Pep, en Carles i en Joan, a Londres. Allà, es van instal·lar en un àtic que hi havia a dalt de tot de la casa d’en Gerry Duffy. A Londres, gravaren, mesclaren i, com sempre, també escriviren lletres fins al darrer minut. Allà van acabar lletres de cançons com És inútil continuar o Foc al cos. El 23 d’abril, en Pep es desplaçava a Madrid, a l’empresa Iberofon, per masteritzar el disc, i, el 14 de maig, en Quim Benítez Vilaplana s’incorporava com a nou bateria del grup. El 7 de juny de 1990, surt a la venda Quina nit, que va estar a punt de titular-se És inútil continuar, perquè al grup li feia molta gràcia la ironia de la cançó, però les connotacions negatives de la frase van fer que, finalment, s'optés per Quina nit, una referència cinematogràfica que se sumava a les moltes que contenia el disc.
Quina nit inclou algunes de les cançons més emblemàtiques i populars del grup. En Pep, en Carles i en Joan aviat van tenir clar que Boig per tu, És inútil continuar, Envia’m un àngel, Perestroika o Si un dia he de tornar serien temes que ajudarien el grup a entrar en una era de reconeixement popular definitiu. No es van equivocar, però tampoc eren gens conscients de fins a on arribarien aquestes cançons. Després de dubtar entre És inútil continuar i Foc al cos, la primera va ser, finalment, el primer single del disc. Tot i la indecisió inicial, la tria va ser un encert, ja que acabaria essent una de les cançons més radiades i ballades de l'any a totes les discoteques durant l’estiu. També seria l’únic single del disc amb videoclip, que es va rodar a Londres, Santo Domingo i Nova York, i va ser dirigit per Ricard Reguant. Avui ja és un dels videoclips de referència d’aquella època. Actualment, Quina nit ha venut més de 100.000 còpies –i es continua venent. Aquell 1990 va rebre premis com el Disc Català de l’Any, de Ràdio Nacional d’Espanya; el premi Èxits d’Or, o el Premi Nacional de Música, del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. També va obtenir el premi Grup Català de l’Any i va començar la gira de concerts del disc Quina nit, que va durar de juny de 1990 a setembre de 1991. La sorpresa va ser que van arribar a sumar un total de 145 actuacions, amb l’assistència de milers i milers de persones. El concert més nombrós va ser al Sot del migdia, dins dels actes de les festes de La Mercè, de Barcelona, de 1991, juntament amb Los Manolos i Psychodelic Furs. Hi van assistir més de 100.00 persones. El més proper va ser el que el grup va organitzar a Vic sota el títol Vic contra la violència, en pro dels damnificats per l’atemptat que es produí aquell any contra la caserna de la Guàrdia Civil de la ciutat. I, el més representatiu del moment on es trobaven, va ser el del 10 d'agost de 1990 a Cubelles, on el grup va celebrar el concert número 100 de la gira. Presentat per Albert Malla dins del seu programa d’èxit, Malla Musicals, hi van debutar Los Catalanes. Els rumors i les males llengües diuen que és un possible “alter ego” de Sau. En aquest període també es va produir el mític concert del Palau Sant Jordi, de Barcelona, juntament amb Sopa de Cabra, Sangtraït i els Pets. Aquest dia és molt recordat per Sau, però com la data en què es convertirien en el primer grup de la seva generació que va arribar a un acord amb una multinacional del món discogràfic. La presència de les discogràfiques madrilenyes al concert faria que el grup acabés fitxant per a tres discos amb la multinacional Emi-Odeon. L'11 de juny, Sau recull el premi Èxists d’Or 1990 pel seu àlbum Quina nit, que atorguen les institucions catalanes en col·laboració amb diversos mitjans de comunicació. A més, Pep Sala, juntament amb Marc Grau, reben el premi Altaveu en reconeixement a la seva tasca com a productors de discos en català. Fins al moment, Sau sempre havia funcionat com a una colla d’amics, però, durant la gira del Quina nit, el grup es veu obligat a professionalitzar-se. L’1 d’octubre de 1990, signen un contracte amb una empresa de management de Barcelona, BM management, amb Michel González al capdavant, perquè es faci càrrec de la contractació de Sau. Mentrestant, en Joan Capdevila seria el responsable del management personal de Pep Sala i Carles Sabater. El 4 d’octubre, Sau va dur a terme un concert a la sala Xino-Xano, de Tremp. En Pep, en Carles i en Joan es van quedar tot el cap de setmana a la població, acompanyats de Luz Casal, amb qui escriurien la versió castellana de Boig per tu, que portaria per títol Es por ti. Aqueslls dies, Sau era notícia a la premsa catalana, que publicà que el grup havia fitxat per a tres anys i tres discos amb la multinacional Emi-Odeon. Tot i això, el moment més rellevant i important de la carrera de Sau encara havia d’arribar. Quina nit va ser el moment de màxima efervescència de Sau, un disc que encara és una delícia per a tots, especialment Boig per tu. Actualment, aquesta cançó és considerada popularment com un himne dels catalans, i n’han fet versions artistes de diversos gèneres, com Josep Carreras, Dyango, Luz Casal o Shakira.

El més gran dels pecadors
El contracte per a tres discos amb una firma multinacional com Emi-Odeon va suposar un canvi d’estatus. El 17 d’octubre de 1991, Sau va començar la gravació del disc El més gran dels pecadors, a l’Hostal La Riba, de Vilanova de Sau. Aquest fou el lloc on el grup va decidir ubicar l’estudi mòbil “el camión”, un tràiler de nou metres on hi havia instal·lat un estudi d’última generació que havia dissenyat Pedri González, qui, més tard, es convertiria en el tècnic de so habitual dels directes del grup. Els músics i l’equip es van allotjar, durant cinc setmanes, a les habitacions de l’hostal La Riba, just a l’altra banda d’on Sau havia nascut com a grup. Es combinaven, de nou, hores de feina i lleure. Treballaven al seu aire, al seu gust, amb uns mitjans envejables al seu abast i al costat del productor internacional Keith Bessey, que, juntament amb Pep Sala, es farien càrrec de la producció del disc. Tot plegat va ser supervisat per Phil Manzanera. De fet, allò no era res més que el que havien anhelat sempre.
Cinc setmanes després, el 18 de novembre, en Pep, en Carles i en Joan es traslladen als estudis Metropolis, de Londres. Aquesta vegada, ja no hi anirien amb les cintes sota el braç, i tindrien cinc setmanes més per acabar algunes gravacions i fer les mescles. L’àlbum que tots coneixeríem com a El més gran dels pecadors seria doble, per això, la companyia va acabar llogant dos estudis a Metropolis i dos torns d’enginyers, Ash Howes i Keith Bessey, per poder acabar a temps les 21 cançons que comprenen el disc. La portada va anar a càrrec de J. L. Martín, propietari, juntament amb Berta M. Yebra, de la mítica revista musical Popular 1, que també dedicaria un número especial al grup. El disc apareix a les botigues el 27 de gener de 1992, i, poc després, l’àlbum entra al número 11 de la llista nacional AFYVE, molt popular entre els editors discogràfics, perquè es basava en les vendes reals de discos. El grup es va mantenir dins aquestes llistes, en diferents posicions, durant dos mesos, tot un mèrit en una llista nacional, tenint en compte que Sau venia de Catalunya. El disc, amb més de 50.000 còpies venudes, va ser Disc d’Or i premi Èxits d’Or. Se’n van editar dos videoclips: Tren de mitjanit, dirigit per Enric Folch i Marc Bartolí, i Tu encens el meu foc, dirigit per Àngel Leiro. El primer concert seria el 27 de març, a Villalba Sassera, on Sau va fer l’stage d’assajos per a la gira del nou disc. La presentació oficial de la gira'92 no seria a Barcelona, sinó a Sa Pobla (Mallorca), on es va traslladar tota la premsa especialitzada. La gira es va saldar amb vuitanta concerts i dos integrants més al grup, en Gerry Duffy a les percussions i les veus i en Jordi Mena a la guitarra.

Un concert per a la història
És el mateix any 1992, en plena efervescència dels Jocs Olímpics de Barcelona, quan Sau va fer el concert més important de la seva carrera; no només per la quantitat de gent que va pagar una entrada per veure un grup en solitari, sinó per la qualitat dels artistes convidats damunt l’escenari de la plaça de braus La Monumental. Hi van ser convidats artistes d’elit, com Robbie Robertson (The Band), Phil Manzanera (Roxy Music), Luz Casal i Los Rebeldes. Va ser el moment més exitós i brillant de Sau, així com el de més rellevància musical i social. Robbie Robertson va arribar una setmana abans a Vic per preparar el concert amb el grup, i va estar al local d'assaig que tenien als afores de Vic.
A tall d’anècdota, el dia abans del concert, en Carles i en Pep estaven preocupats per la pluja. Havia plogut molt, hi havia humitat als instruments, el terra era fangós, temien que la gent no anés al concert... En Robbie Robertson se’ls va mirar i els va dir: “Pep, Carles, no us preocupeu, els esperits voldran veure el concert, i, si hi ha núvols, no ho podran fer”. La frase va encoratjar en Pep, en Carles i tots plegats, i, l’endemà, els esperits van apartar tots els núvols del cel. No va ploure gens. No és un mite, sinó una realitat, que Luz Casal va cantar a La Monumental després d’acabar el seu concert a Saragossa. Un vol en helicòpter la va portar directament fins a Barcelona, i la col·laboració de la Guàrdia Urbana la va ajudar a traslladar-se al concert. A l’escenari, van patir, però va arribar just a temps per cantar Boig per tu en català, al costat d’en Carles i en Pep. Els 16.000 assistents al concert van asseure Sau a la poltrona de la música del nostre país. Era l’únic grup que, tocant sol, havia aconseguit reunir tanta gent. Veient el concert des de dalt l’escenari, al costat dels tècnics, en Joan Capdevila va pensar que havien aconseguit quelcom molt gran. El concert es va enregistrar amb la mateixa unitat mòbil que van utilitzar per a El més gran dels pecadors, i Keith Bessey es va desplaçar des de Londres per gravar-lo. També va ser enregistrat per TV3 i, l’any següent, el 16 de març de 1993, sortia al mercat el primer disc en directe del grup, Concert de mitjanit. Aquell mateix any olímpic, el 14 de desembre, Sau va participar en la cerimònia oficial de clausura dels Jocs Paralímpics de Barcelona, així com en la d’obertura dels Special Olympics, que es van celebrar a cavall entre Barcelona i Vilanova i la Geltrú. El concert de final de gira seria a Girona el 28 de desembre. La relació amb Emi i l’afinitat d’en Pep amb la Luz Casal van produir un altre fet rellevant per a Sau: Boig per tu, que formava part del cinquè disc de l’artista sota el títol Es por ti, va ser la cançó més radiada de l’any 1992 a Espanya. L'ANY SABÀTIC DE SAU ________________________________________ El 1993 va ser un any sabàtic, per a Sau. El 27 de gener, el grup presentava, a la carismàtica sala barcelonina Els quatre gats, el disc en directe del concert realitzat l’any anterior a La Monumental, Concert de mitjanit. En el mateix acte, Sau rebia el Disc d’Or per les 50.000 còpies venudes del seu anterior àlbum, El més gran dels pecadors, i, durant la presentació, van anunciar que es prenien un any sabàtic i es retiraven temporalment de l’escena catalana. En Carles es va dedicar a fer el musical Tots dos, dirigit per Ricard Reguant, que protagonitzava amb l’actriu Àngels Gonyalons. En Pep va seguir realitzant sessions amb Robbie Robertson, Pino Palladino i Arran Ahmun, amb qui va treballar cançons com La llei del carrer i Dansant a mitjanit, les quals van acabar formant part del nou projecte que va fundar durant l'any sabàtic de Sau: Pep Sala & La Banda del Bar, un producte més rocker que, sense la pressió de Sau, venia a ser un divertiment en el qual, de fet, l’acompanyaven els mateixos músics de Sau i dues coristes, la Txell Sust i la Mariona Font.


Junts de nou per primer cop


Una nit al teatre


Cançons perdudes, ecologia i homenatge a en Serrat


Setè disc amb nova multinacional


Bàsic


Sau a Europa i explorant universos personals


Amb la lluna a l'esquena


Gira XII, la fi de Sau


EL LLEGAT de Sau
